Patagonia, voor altijd voor een betere wereld
Wat doe je als je outdoorbedrijf miljarden waard is en je oud bent? Verkopen? Naar de beurs brengen? Niet Yvon Chouinar (83). Hij wilde sowieso al geen ondernemer zijn, natuur en buiten zijn ging hem meer aan het hart. Daarom schenkt hij de waarde van zijn bedrijf (miljarden dus) aan de strijd tegen klimaatverandering. Welke ondernemer volgt?
Stichting wordt eigenaar
De waarde van Patagonia wordt geschat op zo’n drie miljard dollar. Ieder cent daarvan, en iedere cent van de winst die niet wordt geïnvesteerd in het bedrijf, gaat naar die strijd om de aarde te redden. Geen grijpstuivertje dus. De eigendom van het 50-jarige bedrijf gaat naar een stichting. Deze stichting gaat de strijd aan tegen klimaatverandering. De stichting heeft zo’n 100 miljoen dollar per jaar te besteden.
Koop niets
Patagonia is groot geworden met spullen voor hikers, skiërs, snowboarders, surfers en klimmers en is eigenlijk altijd al activistisch aangelegd geweest. Het bedrijf zet ook al jaren hard in om je spullen te repareren als het nog kan en niet alleen meer te kopen en kopen. Op Black Friday adverteerde het bedrijf eens met ‘Koop dit jasje niet’. Onder het presidentschap van Trump werd Patagonia ook politiek actief. Zo zette de onderneming zich hard in om het natuurgebied Bear Ears te behouden.
Chouinard richtte ook 1% for the Planet op. Bedrijven die daaraan deelnemen geven 1% van hun omzet aan goede doelen. Inmiddels doen ruim vijfduizend bedrijven dat.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!