Militaire tips voor backpacking

Militairen hebben zo hun eigen opvattingen als het gaat om trekken met de rugzak. Hun doel is natuurlijk heel anders, geen recreatie, maar een gewapende actie. Makkelijk en in een hoog tempo voortbewegen is dan belangrijk. Het Amerikaanse (en vast ook de Nederlandse) defensieapparaat bestudeert daarom ook al jarenlang hoe je het beste kunt bewegen met een volle lading op je rug. De conclusie: lichter is veel sneller.

Prestatie en voorkomen van blessures

Rucking, zo noemen de Amerikanen het hiken met volle bepakking. Voor militairen is het anders dan de gemiddelde hiker, het doel van de tocht, maar ook de bepakking. Ik draag bijvoorbeeld geen kogelvrij vest, militairen wel en die dingen wegen best wel wat. Maar naast de ‘gewone’ bepakking moet een soldaat ook zijn geweer, munitie, water en bijvoorbeeld communicatieapparatuur meezeulen, en vast nog veel meer wat benodigd is voor een missie. De prestatie van de militair staat voorop, net als het voorkomen van blessures. De missie mag niet in gevaar komen.

Voor een hiker geldt eigenlijk hetzelfde, al is zijn missie ontspanning. Maar ook hij moet met zijn bepakking de nodige kilometers afleggen, vaak in bergachtig terrein. Of het nu een dagtrip is of een meerdaagse tocht. Wie die militaire informatie over rucking tot zich neemt, ontdekt interessante zaken die ook van toepassing kunnen zijn op de ‘gewone’ hiker.

Lichte schoenen

Een Amerikaanse pond (0.45 kg.) aan je voeten staat gelijk aan 5 pond (2.27 kg.) op je rug. Geen specifieke militaire regel, het is een oude backpackingregel. Maar die regel is in 1984 door de Amerikanen onderzocht en correct bevonden. Verschillende schoenen en laarzen werden getest om te bepalen hoeveel energie die kosten tijdens het lopen. De conclusie was dat het 4.7 tot 6.4 maal meer energie vergt om op een bepaald tempo voort te bewegen wanneer het gewicht in de schoenen zit en niet op de rug. Dat betekent dat je zo’n ruim anderhalve liter water extra kunt dragen als je schoenen draagt die 0.45 kg. lichter zijn. Dat is niet moeilijk en het is de moeite waard. Kijk maar naar het verschil tussen een trailrunningschoen en de zware bergschoenen.

Lichte schoenen is dus minder energie

Een Amerikaanse pond (0.45 kg.) aan je voeten staat ook gelijk aan 5 procent meer energieverbruik. Het is niet het gewicht van de schoen die het verlies aan energie oplevert, maar zwaardere schoenen zijn stijver en dat reduceert de efficiëntie van je lichaam om de voeten goed af te wikkelen. Nu klinkt 5 procent niet veel, maar het levert een winst op van 30 seconden per 1.600 meter (1 mijl), afhankelijk van je snelheid. Maar hoe sneller je loopt, hoe meer winst.

Hoe lichter je rugzak hoe sneller

Iedere procent lichaamsgewicht in je rugzak maakt je 6 seconden per anderhalve kilometer langzamer. Alles wat je meeneemt moet je dragen, en hoe meer gewicht, hoe zwaarder en dus langzamer. Stel dat je een goede 80 kilogram op de weegschaal legt. Dat betekent dat iedere 0.8 kilogram gewicht in je rugzak je 6 seconden per anderhalve kilometer vertraagt. Stel dat je die rugzak enkele kilo’s minder kunt maken, loopt dat verlies terug.

Omhoog lopen halveert je snelheid

Het oplopen van een helling kost je kracht en tijd. Dat hoeft dan niet eens een hele steile helling te zijn. Bij een helling van 10 procent bijvoorbeeld, moet je voor elke 10 meter die je loopt, er een omhoog. Die 10 procent komt overeen met een hoek van iets meer dan 5 graden. Dat lijkt niet veel, maar stel je voor dat je dat moet oplopen, kilometer na kilometer. Het resultaat is dan dat je snelheid terugloopt in vergelijking met het vlakke. Je verliest ongeveer de helft van je snelheid als je met een bepaald gewicht op je rug loopt. Hoe zwaar je rugzak is, maakt in dit geval niets uit.

Tijdverlies heuvel op maak je niet goed

Heuvel op lopen kost tijd en die tijd maak je niet goed als je weer afdaalt. Denk dus niet dat je na de top je verloren tijd weer kunt inhalen. Slechts de helft van de verloren tijd win je terug. De reden? Remmende krachten bij het afdalen. Bij het afdalen, moet je de snelheid met je benen onder controle houden, je moet jezelf afremmen dus. Hoe steiler, hoe meer je je moet afremmen om niet te vallen. Het gewicht op je schouders heeft dan een extra nadelig effect, helemaal als je continu heuvel op en af loopt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *